Ki volt az a felnőtt az életedben, aki akkor is hitt benned, amikor mások nem? Akinek az egyetlen mondata elég volt ahhoz, hogy összeszedd magad, célokat állíts, vagy egyszerűen ne add fel?
Egyes gyerekeknek ez a felnőtt soha nem jön el az életükben. Ők azok, akiknek mentorra van szükségük. A mentorálás nem csupán egy szociális szolgáltatás vagy program, hanem egy felnőtt jelenléte, aki kizárólag a gyermek érdekeit tartja szem előtt – és épp ezért felbecsülhetetlen értékű.
Mi a mentorálás lényege?
Egy mentor nem tanár, nem szülő, nem pszichológus. Egy mentor jelen van. Rendszeresen, kiszámíthatóan, empátiával. A mentor nem a tanulmányi előmenetelt tekinti elsődleges célnak, hanem a gyermek teljes személyiségének fejlődését. Megérti, elfogadja, és támogatja.
A személyre szabott mentorálás nem tömegmegoldás: nem is lehet az. Ahhoz, hogy valódi hatást érjen el, bizalomra, időre és elkötelezettségre van szükség. Egy biztonságos kapcsolatra, ahol a gyermek nem projekt, hanem valaki, akit látnak.
A számok magukért beszélnek
A Mentoring effect kutatás szerint a mentorált gyerekek élete teljesen más irányt vehet:
55%-kal nagyobb eséllyel jutnak be felsőoktatásba, mint azok, akik nem kapnak ilyen támogatást
46%-kal kisebb eséllyel használnak alkoholt vagy drogokat fiatalkorukban
81%-uk hisz abban, hogy elérheti az álmait, míg a nem mentoráltaknak csak 51%-a.
Nem luxus, alap!
A magyar oktatási rendszerben a pedagógusok többsége túlterhelt. Egy országos felmérés szerint az általános iskolai tanárok több mint 70%-a számolt be magas szintű stresszről és kiégéshez közeli állapotról.
Emellett a családok sok esetben – különösen mélyszegénységben – nem tudják biztosítani azt a háttértámogatást, amire a gyereknek szüksége lenne. Ez nem hiba, hanem körülmény – amire a mentorálás választ jelent.
A mentor a gyermek mellett áll. Nem helyette cselekszik, hanem vele. Nem mondja meg, mit tegyen, hanem meghallgatja, támogatja, terelgeti, és – ami talán a legfontosabb – folyamatosan jelen van.
Mit jelent egy mentor jelenléte?
A mentor önbizalomhoz és önismerethez segít, javítja az iskolai teljesítményt, növeli a motivációt. Segítségével kiegyensúlyozottabbá válik az érzelmi élet. Ő az, aki egyszerre hallja meg a gyerek hangját, tartja a kapcsolatot a családdal és az iskolával, és minden esetben a gyermek érdekeit tartja szem előtt. Segítik a gyerekeket és összekötik az őket körülvevő felnőtt világot. Értelmezik, hidat képeznek, és tompítják a feszültségeket.
Társadalmi hatás – hosszú távú nyereség
A mentorálás hatása nemcsak egyéni értelemben fellelhető, hanem az egész közösség szintjén is: csökkenti az iskolaelhagyást, növeli a társadalmi mobilitást, tehermentesíti a gyermekvédelmi és pszichiátriai rendszert, oldja az előítéleteket, és erősíti a közösségi kötődést. Emellett hozzájárul ahhoz is, hogy a gyerekek megalapozottabb jövőképet és célokat alakíthassanak ki.
A mentorálás az egyik leghatékonyabb preventív eszköz, hiszen megelőzi a későbbi társadalmi és mentális problémákat.
Mire elég egy mentor?
A Harvard Egyetem kutatása szerint „egy stabil, szeretetteljes felnőtt jelenléte az egyik legfontosabb védőfaktor a gyerekkori traumák hatásaival szemben”.
Ha egy gyermek életében van valaki, aki meghallgatja, aki hisz benne, aki nem hagyja magára, az nemcsak a gyerekkorát, de az egész életét megváltoztathatja.
A mentorálás nem látványos. Nem mérhető azonnal. De amikor évekkel később egy fiatal felnőtt azt mondja: „nem lennék itt nélküle” – akkor értjük meg, miért is nélkülözhetetlen.