Gyermekjogok, demokrácia

Az emberi jogok védelmét és a demokrácia értékeinek hangsúlyozását kiemelten fontosnak tartjuk az általunk végzett pedagógiai munka során. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy a gyerekek megtapasztalhassák a választás, döntés lehetőségét és az azzal járó felelősséget egyaránt.

Ezeknek a területeknek a megismerése kulcsfontosságú, mivel ez biztosítja, hogy a következő generációk megértsék és tiszteljék azokat az alapelveket, amelyek szabad és igazságos társadalmat teremtenek. 

Az emberi jogok – mint például az egyenlőség, a méltóság, a szabadság és az igazságosság – tisztelete olyan alapvető értékeket képviselnek, amelyek minden ember számára nélkülözhetetlenek. Ha a gyermekek megismerik ezeket a jogokat és azok jelentőségét, nagyobb eséllyel válnak olyan felnőttekké, akik támogatják és védik ezeket az elveket a társadalomban. Emellett a demokrácia értékeinek megismerése lehetőséget ad arra, hogy megértsék a közösség szerepét, a döntéshozás folyamatát, és saját hangjuk fontosságát.

Ha a gyermekek már fiatal korban megismerik ezeket az alapelveket, akkor megtanulják az empátiát, a tiszteletet és a felelősségvállalást is. Egy olyan világot teremthetnek így, amelyben a vélemények sokfélesége tiszteletet élvez, és ahol a konfliktusokat békés, konstruktív módon oldják meg. Így az emberi jogok és a demokrácia oktatása hozzájárul ahhoz, hogy a jövő társadalmai befogadóbbak, igazságosabbak és stabilabbak legyenek.

Ezen értékek tanítása az Élmény Tárban a projektpedagógia eszközeinek felhasználásával zajlik.
A projektpedagógia egy olyan oktatási megközelítés, amely a tanulást valós, komplex projektek köré szervezi. Lehetőséget ad arra, hogy a különféle tudásokat a gyerekek összekapcsolják, és a való élethez hasonló problémákkal foglalkozzanak. A projekteket gyakran csapatokban valósítják meg, így a gyerekek, így megtanulják, hogyan dolgozzanak együtt, hogyan osszák meg a feladatokat, és hogyan oldják meg közösen a felmerülő problémákat. Ez a folyamat fejleszti a kommunikációs és együttműködési készségeiket.

 A projektek során a résztvevőknek gyakran maguknak kell információkat gyűjteniük, kutatniuk, elemezniük és kreatív módon megoldásokat találniuk. Ezáltal önálló tanulási készségeiket is fejlesztik, és megtanulják, hogyan keressenek hiteles forrásokat, és hogyan értékeljék azokat kritikusan. A módszer segít abban is, hogy a különféle tantárgyakban tanultakat összekapcsolják. A résztvevőket arra ösztönzi, hogy saját ötletekkel álljanak elő, és kreatív megoldásokat dolgozzanak ki. Ezáltal fejlődik az önbizalmuk, hiszen saját elképzeléseiket valósíthatják meg.

A projektpedagógia az elméleti tudást a gyakorlatba helyezi, ami különösen fontos lenne a modern oktatásban. A résztvevők nem csak passzív befogadói az információnak, hanem aktívan részt vesznek a tudás megszerzésében és alkalmazásában. Ez a módszer felkészíti őket a való életre, hiszen megtanulják, hogyan alkalmazzák a tudásukat különféle helyzetekben, hogyan dolgozzanak csapatban, és hogyan gondolkodjanak kreatívan.

Az Élmény Tárban általában az iskolai szünetekben szoktunk többnapos projektet tartani. Minden alkalommal közösen határozzuk meg, hogy milyen téma köré szervezzük ezeket az alkalmakat, majd a tanulási folyamatnak dramaturgiát is teremtünk. Mindig valamilyen közösségi formát, életteret, intézményi (pl. város, falu, egyetem, cég, stb.) formát választunk a tanulás szinteréül és azt elevenítjük meg különféle játékos feladatokkal.